H. Teresa-Benedicta van het Kruis (Edith Stein) (1891-1942), karmelietes, martelares, en co-patrones van Europa

H. Teresa-Benedicta van het Kruis

 Poëzie “Heilige Nacht”

“Opdat ieder die in Hem gelooft, het eeuwige leven zou hebben”

Mijn Heer en mijn God,
U hebt mij geleid langs een donkere weg,
vol met stenen en moeilijk begaanbaar.
Mijn krachten lijken me vaak te willen verlaten,
ik verwachtte bijna niet meer
dat ik op een dag het licht zou zien.
Mijn hart was doordrongen van een diep lijden
toen de helderheid van een ster mij de ogen op deed heffen.
Trouw leidde ze mij en ik volgde haar,
eerst met een voorzichtige stap, later zekerder.
Ik kwam uiteindelijk voor de deur van de Kerk.
Ze opende zich.
Ik vroeg of ik binnen mocht komen.
Uw zegen ontvangt mij via de mond van de priester.
Aan de binnenkant volgen de sterren zich op,
de sterren van rode bloemen die me de weg naar U wijzen…
En uw goedheid staat toe dat ze me de weg naar U verlichten.
Het mysterie dat ik in het diepst van mijn hart moest bewaren,
kan ik voortaan met luide stem verkondigen:
Ik geloof, ik getuig van mijn geloof!
De priester leidt me naar de trappen van het altaar,
ik buig mijn hoofd,
het heilige water stroomt over mijn hoofd.

Heer, is het mogelijk dat iemand herboren wordt
als hij de helft van zijn leven er al op heeft zitten? (Joh 3,4)
U hebt het gezegd, voor mij is het een werkelijkheid geworden.
Het gewicht van de fouten en de moeite
van mijn lange leven heeft me verlaten.
Staande ontving ik de witte mantel over mijn schouders,
symbool van zuiverheid!
Mijn hart is voortaan de voederbak geworden
die wacht op uw aanwezigheid.
Voor even!
Maria, uw moeder, die ook de mijne is, heeft me haar naam gegeven.
Om middernacht legt ze haar pasgeboren kind in mijn hart.
Ach! Geen enkel menselijk hart kan het bevatten
wat U bereidt voor hen die U liefhebben (1Kor 2,9).
U bent voortaan van mij en ik zal U nooit meer verlaten.
Waar de weg van mijn leven ook heen moge gaan, U bent bij mij.
Niets kan me van uw liefde scheiden (Rm 8,39) 

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

  • Welkom

    (klik foto)

  • Index Heiligen – volg. geboorte jaar

    Heiligen t/m1600:

    Elia
    Jeanne van Toulouse
    Johannes Soreth
    Teresa van Jezus
    Johannes van het Kruis
    Anna van St. Bartholomeus
    Maria Magdalena de Pazzi

    Heiligen t/m1850

    Maria Margareta van de Engelen
    Maria van de Engelen
    Karmelietessen van Compiègne
    Rafaël van de Heilige Joseph

    Heiligen t/m1900

    Thérèse van het Kind Jezus
    Maria Pilar, Teresia en Maria Angeles
    Elisabeth van de Drieeenheid
    Titus Brandsma
    Teresia Benedicta van het Kruis
    Maria Maravillas van Jezus

    Heiligen vanaf 1900

    Teresa de Jesús

  • Afbeeldingen (klik foto)

  • “Breng mij Heer naar het dal van de Kerit”

    (klik foto)

  • Tot het hart

    Voor ons is God niet simpelweg het Woord. In de Sacramenten geeft Hij zichzelf persoonlijk aan ons, door middel van fysieke werkelijkheden. In de kern van onze relatie met God en onze levenswijze staat de Eucharistie. Dat oprecht vieren, en zo Christus persoonlijk ontmoeten, moet de kern van al onze dagen zijn.
    P. Benedictus XVI

  • Stuur een kaart

    Stuur een kaart

    klik foto

  • Tot het hart

    Jezus, ik dank U om mijn roeping. Zeg mij wat dit vraagt aan weder liefde. Leer mij in het hart van Uw Kerk als Maria te zijn: levend vanuit het gebed, beeld van Uw goedheid, dienend in, niet van de wereld. Geef al mijn broeders en zusters een blij geloof, fris als de Karmelhoogte en trouw in moeilijke uren. Maar ons één en geef dat wij U eens mogen zien van aangezicht tot aangezicht. Amen.

  • (klik foto)

  • Tot het hart

    We kunnen van ons hart een bidplaats maken waar we ons nu en dan terugtrekken om even met God samen te zijn, in stille vrede, zonder pretentie, en met een hart dat bemint.

  • Twitter Updates

    Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

  • Tot het hart

    „Het leven van een karmelietes is een communie met God van de morgen tot de avond en van de avond tot de morgen. Als onze cellen en panden niet vol waren van Hem, wat zouden ze leeg zijn. Maar we zien Hem door alles heen. We dragen Hem in ons. Ons leven is een vooruitbeleven van de hemel” (Br. 46).
    Z. Elisabeth van de Drie-eenheid

  • Getijdengebed


    (klik foto)

    gebruikersnaam: getijdengebed
    wachtwoord: brevier

  • april 2012
    Z M D W D V Z
    « mrt   mei »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  • Rozenkrans


    (klik foto)

  • Tot het hart

    "Neem niets als waarheid aan wat geen liefde heeft. En neem ook niets aan als liefde wat geen waarheid bezit, het ene zonder het andere verandert in een leugen, een vernietigende leugen "
    H. Teresa Benedicta van het Kruis

  • Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

    Doe mee met 381 andere volgers

  • Follow Ordo Carmelitarum Discalceatorum Secularis on WordPress.com
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 381 andere volgers

