Over de OCDS, ons charisma

Wij omarmen het religieuze leven in vriendschap en dienstbaarheid aan Christus en zijn Kerk, in navolging en onder bescherming van Maria, Moeder van de Karmel.
Haar leven en vertrouwen, geloof, nederigheid en verbondenheid met haar Zoon en zijn opdracht, is voor ons het model van ons leven.

Pater Aloysius Deeney OCD omschrijft het zo: “Ik zou een lid van de Seculiere Orde van Onze Lieve Vrouw van de Berg Karmel en de Heilige Teresa van Jezus omschrijven als een praktiserend lid van de Katholieke Kerk die, onder de bescherming van Onze Lieve Vrouw van de Berg Karmel en geïnspireerd door de Heilige Teresa van Jezus en de Heilige Johannes van het Kruis, de verbintenis aan de Orde aangaat om God’s Aanschijn te zoeken in het belang van de Kerk en de wereld”.

Onze roeping roept ons op tot vereniging met God, d.m.v. contemplatie en apostolaat. Door verbondenheid in gemeenschap van en met de wereld.
Gebed, een leven van gebed en een gebed voor het leven, wordt gevoed door het luisteren naar het Woord van God, deelnemen aan de Eucharistie en in vreugde, hoop, verdriet en verlangens van de Kerk en onze naasten. Het is een leven van geloof, hoop en liefde.

Buiten jou hoef je Mij niet te zoeken want om Mij te vinden, Mij, volstaat het Mij te roepen; aanstonds kom Ik dan tot jou, en Mij, Mij moet je in je zoeken.

In het bijzonder zijn wij geroepen tot het innerlijk gebed. Dit is als een reisweg. Je gaat op stap. Je hoeft je niet het hoofd te breken met te willen weten op welk punt van de weg je aangeland bent. Besef slechts dat God steeds meer heeft te bieden. Zijn liefde is grenzeloos. Je mag er geen paal en perk aan stellen. Op de weg van de liefde, want dat is het gebed, word je steeds aangetrokken door een volheid die zich laat verwachten.

In ons leven proberen wij als Elia biddend om te gaan met God, in de stilte. En als Maria alles in ons hart te bewaren.
Een Franse Karmelbroeder uit de 17 eeuw getuigt hiervan: “Om bij God te zijn is het niet nodig de hele dag in de kerk te zitten. We kunnen van ons hart een bidplaats maken waar we ons nu en dan terugtrekken om even met God samen te zijn, in stille vrede, zonder pretentie, en met een hart dat bemint. Ieder mens is bekwaam om dergelijke vertrouwelijke gesprekjes met God te voeren.

   De Heilige Teresia van Lisieux schrijft: “De Heer zag dat mijn tijd gekomen was om bemind te worden. Hij sloot een verbond met me. Ik werd de Zijne. Omdat ik klein was boog Hij zich naar me toe en leerde me de geheimen van Zijn liefde. De liefde kwam in mijn hart. De nood om mij te vergeten en anderen blij te maken. Ik had zelf het geluk ontdekt.”

De Heilige Teresia van Avila schrijft: “Het inwendig gebed is een verkeer met een Vriend van Wie we weten dat Hij ons bemint, en met Wie we daarom dikwijls samenkomen om alleen en vertrouwelijk met Hem te spreken.”

top


H. Teresa van Avila
, 1515-1582
karmelietes en Kerkleraar
De Innerlijke Burcht, 4e verblijf, H 3

Luisteren in de burcht die op de rots gebouwd is

      Zoeken we God in onszelf dan is de genade, als ze ons door God geschonken wordt, een grote hulp. God wordt daar beter en doelmatiger gevonden dan in de schepselen, zoals Augustinus het zegt, die na Hem overal gezocht te hebben, Hem daar uiteindelijk vond. Meen niet dat we met behulp van het verstand, door ijverig te bedenken dat God in ons is, daartoe komen. Noch door ons Hem met behulp van de verbeelding in onszelf voor te stellen. Dat is een erg goede en uitstekende manier van overwegen. Ze steunt op de waarheid, mits het juist is dat God in ons woont. Ieder van ons is daartoe in staat –zoals tot alles, met de genade van de Heer wel te verstaan- maar het is daar niet om te doen. Bij datgene waar ik het over heb, gaat het totaal anders. Deze mensen zijn soms reeds in de burcht voor ze aan God begonnen te denken. Ze hoorden het gefluit van de Herder, ik weet niet hoe of waar. Niet langs het gehoor want er wordt niets gehoord, maar het is een zacht naar binnengetrokken worden…

Deze inkeer gebeurt niet wanneer wij dat willen, maar, wanneer God ons die genade wil schenken. Geeft zijne Majesteit deze genade, dan is het aan mensen, meen ik, die reeds afstand deden van wereldse zaken…, tenminste in hun verlangen. Deze mensen worden op een bijzonder manier door God geroepen tot innerlijk leven; zij weten. Als wij plaats willen maken voor Zijne Majesteit, zal Hij het niet alleen geven aan wie Hij roept om hogerop te gaan.

Zij die het ondervinden in zichzelf zullen God vurig loven, want er is alle reden toe om deze gunst te erkennen. En hun dankbetuigingen zullen hen in de goede gesteltenis brengen om grotere genaden te ontvangen. Het is een gesteltenis om te kunnen luisteren zoals sommige boeken het aanraden, zich inspannend geenszins na te denken maar aandachtig te zijn voor wat de Heer uitwerkt in de ziel… Het lijkt me dat wie het minst denkt en het minst verlangt, meer verwerft bij dit werk van de geest. Wat we te doen hebben is vragen, net zoals de arme behoeftigen dat doen aan een groot en rijk keizer. Vervolgens de ogen neerslaan en nederig afwachten Geeft Hij ons langs zijn geheime wegen blijkbaar te verstaan dat Hij naar ons luistert, dan past het dat we zwijgen, zodra Hij ons toelaat bij Hem te blijven.

 top

Een reactie plaatsen

2 reacties

  1. Paulus van Dijk

     /  25 augustus 2014

    Mooie site ik ben ook geroepen tot de karmel orde. Sta nog in dubio of ik me aanmeld voor de Karmelbeweging of leken orde. Want mijn provinciaal had zoiets van waarom ga je niet gelijk tot de derde orde. Daarom zou ik willen weten hoeveel jaar dit in beslag gaat nemen. Is dit een jaar of langer. Hartelijke groet Paulus van Dijk

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

  • Welkom

    (klik foto)

  • Index Heiligen – volg. geboorte jaar

    Heiligen t/m1600:

    Elia
    Jeanne van Toulouse
    Johannes Soreth
    Teresa van Jezus
    Johannes van het Kruis
    Anna van St. Bartholomeus
    Maria Magdalena de Pazzi

    Heiligen t/m1850

    Maria Margareta van de Engelen
    Maria van de Engelen
    Karmelietessen van Compiègne
    Rafaël van de Heilige Joseph

    Heiligen t/m1900

    Thérèse van het Kind Jezus
    Maria Pilar, Teresia en Maria Angeles
    Elisabeth van de Drieeenheid
    Titus Brandsma
    Teresia Benedicta van het Kruis
    Maria Maravillas van Jezus

    Heiligen vanaf 1900

    Teresa de Jesús

  • Afbeeldingen (klik foto)

  • “Breng mij Heer naar het dal van de Kerit”

    (klik foto)

  • Tot het hart

    Voor ons is God niet simpelweg het Woord. In de Sacramenten geeft Hij zichzelf persoonlijk aan ons, door middel van fysieke werkelijkheden. In de kern van onze relatie met God en onze levenswijze staat de Eucharistie. Dat oprecht vieren, en zo Christus persoonlijk ontmoeten, moet de kern van al onze dagen zijn.
    P. Benedictus XVI

  • Stuur een kaart

    Stuur een kaart

    klik foto

  • Tot het hart

    Jezus, ik dank U om mijn roeping. Zeg mij wat dit vraagt aan weder liefde. Leer mij in het hart van Uw Kerk als Maria te zijn: levend vanuit het gebed, beeld van Uw goedheid, dienend in, niet van de wereld. Geef al mijn broeders en zusters een blij geloof, fris als de Karmelhoogte en trouw in moeilijke uren. Maar ons één en geef dat wij U eens mogen zien van aangezicht tot aangezicht. Amen.

  • (klik foto)

  • Tot het hart

    We kunnen van ons hart een bidplaats maken waar we ons nu en dan terugtrekken om even met God samen te zijn, in stille vrede, zonder pretentie, en met een hart dat bemint.

  • Twitter Updates

  • Tot het hart

    „Het leven van een karmelietes is een communie met God van de morgen tot de avond en van de avond tot de morgen. Als onze cellen en panden niet vol waren van Hem, wat zouden ze leeg zijn. Maar we zien Hem door alles heen. We dragen Hem in ons. Ons leven is een vooruitbeleven van de hemel” (Br. 46).
    Z. Elisabeth van de Drie-eenheid

  • Getijdengebed


    (klik foto)

    gebruikersnaam: getijdengebed
    wachtwoord: brevier

  • december 2016
    Z M D W D V Z
    « Nov    
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Rozenkrans


    (klik foto)

  • Tot het hart

    "Neem niets als waarheid aan wat geen liefde heeft. En neem ook niets aan als liefde wat geen waarheid bezit, het ene zonder het andere verandert in een leugen, een vernietigende leugen "
    H. Teresa Benedicta van het Kruis

  • Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

    Doe mee met 697 andere volgers

  • Follow Ordo Carmelitarum Discalceatorum Secularis on WordPress.com
  • Radio Maria


    (klik foto)

%d bloggers op de volgende wijze: